sunnuntai 22. toukokuuta 2016

Last week

On ollu rankkaa tää työssäoppi...mutta paljon on opittu ja tehty! Viimenen viikko alkaa kohta ja koulut loppuu.. Innolla ja jännityksellä ootan sitä. 
Elämä alkaa nimittäin olla mallillaan. Sain eilen varmistettua työpaikan seuraavaksi vuodeksi ja mulla on ensimmäiseen omaan kämppään tehty vuokrasopimuskin. Ja tottakai ehkä onnellisin asia tällä hetkellä mun elämässä on se että mulla on niin ihana tyttöystävä, jonka kanssa saan tulevaisuudessa jakaa kaiken. Hyvin siis menee.
Mutta nyt ensin vielä vaan koulut loppuun ja mun opiskelut ois sitten siinä!

perjantai 29. huhtikuuta 2016

Hiio hoi ja hän hioi

Tänne pitäis varmaan kirjotella taas jotain. 
Joo, on tullu tehtyä vaikka ja mitä Tuomelan koululla.. Nyt pääasiassa useiden rappukäytävien valmiiksimaalausta, korkkarilla ja telalla. Hiottavaa on ainakin ollu niin paljon että se tulee jo nenästä ja suusta ulos, haha. Mutta jos tästä nyt työpaikkakin aukeaisi, niin sen eteen teen kyllä töitä. Hio,apaperii on kulunu moninkertainen määrä siihen verrattuna kuinka paljon sitä kului koulussa opiskellessa. Tekniikka ja asennot on kehittyny.
 Kaipa sitä pitää mennä jatkamaan tuonne seiniä putsailemaan, moro!

torstai 14. huhtikuuta 2016

Maalaripoika

Noniin, pitkästä aikaa taas vähän blogia päivittelemään. Joo täs on nyt pari viikkoa menny maalausapulaisena Jennille. Ollaan hiottu ja kittailtu ja pohjamaalattu ja hiottu ja kittailtu ja pintamaalattu koko se kellari mikä Hanen kanssa tasoitettiin.. Ja nyt ollaan auditoriossa maalaamassa.. Siellä on ne ihan hirveet telineet joita pitää väkivalloin liikutella ympäri hallia. Mutta kyllä se siitä vähitellen valmistuu

torstai 24. maaliskuuta 2016

TVT tehtävät

3.2
NETIKETTI

1. Joku ottaa onkin ihmisen kuvan netistä ja käyttää sitä kaupallisessa mainonnassa kyseisen henkilön tietämättä. 
2. Joku esiintyy toisena henkilönä ja käy vaikka eriliasilla deittailusivustoilla väärän tiedon turvin.
3. Joku on ollut juhlimassa ja julkaissut rivon kuvan itsestään nettiin, hän katuu asiaa seuraavana päivänä mutta ei voi sille enään mitään vaikka poistaisikin kuvan omalta tililtään.

4.1
TIEDOSTOMUODOT

A) Tekstidokumentit, DOC, PDF
B) Kuvat, JPEG. Videot, MPEG
C) Laskentataulukot, XML
D) Musiikki, WAV, MP3. Arkistotiedostot, ZIP, RAR

TVT tehtävät

3.1
A) Mun ei ole tarvinnut olla niistä perillä sielä työpaikalla..aika rennosti kaikkintyömiehet sielä noudattaa mitään. Ei jaella asioita niille joille se ei kuulu..sellanen periaate raksalla on.

B) Mulla ei ole ollut sellaisia tilanteita.

C) 
Tässä on kuva jota eivät rajoita mitkään tekijänoikeudet. Seurasin tarkkaan Googlen ohjeita, sekä varmistin sivustolta että kuva on vapaa kaupalliseen käyttöön.

Tässä oheet. ©Google

TVT tehtävät

1.1
A) SÄHKÖPOSTI
Käytän sähköpostiani normaalien sähköpostien, työasiakirjojen, työhakemusten, musiikkiprojektien tai puheiden lähettämiseen.

B) VIESTINTÄ
Viestintävälineistä käytän eniten Whatsappia, koska se on yksinkertaisin, nopein ja ilmainen viestittelysovellus. Sillä pystyy helposti pitämään yhteyttä ystäviin, perheenjäseniin tai sukulaisiin yksilinä tai ryhmissä. Whatsapilla jaan myös lyhyitä äänitiedostoja sekä huomattavan määrän kuvia.
Facebookia, Askia tai Skypeä minulla ei ole. Instagramia käytän silloin tällöin kuvien ja muistojen jakamiseen. Instagram on hyvä sovellus tutustua uusiin ihmisiin.

 C) TEKSTINKÄSITTELY
Word tai Open Office ovat kaikille joissain määrin tuttuja tekstinkäsittelyohjelmia. Itse käytän niitä kouluasioiden, ryöpaikkahakemusten tai puheiden valmistamiseen. Blogit ovat joillekkin tuntemattomia, mutta itse pidän työssäoppimisblogia...johon tämän kirjoitankin. Ja pidän erityisesti tekstinkäsittelyn monipuolisuudesta Blogger sovelluksessa.

D) MUUT
Taulukkolaskentaohjelmat tms. ovat minulle hieman vieraampia. En juurikaan käytä niitä.

perjantai 11. maaliskuuta 2016

Katsaus työmaalle 2.

Täs on kokonaiskuva työmaasta...
Siniset kopit oikeella on työmaakoppeja, sit vaalea iso rakennus on osa koulua ja pressun alla vasemmalla on suurin osa siitä.

torstai 10. maaliskuuta 2016

Eka viikko loman jälkee on aina vaikein

Nyt on muutama päivä loman jälkeen oltu töissä. Käytiin Annan ja Tiian kanssa toisella työmaalla alkuviikosta suojaamassa ikkunoita. Nyt Tuomelan koululla on tullu kokeiltua korkeapaineruiskua.. Sillä mä maalasin yhen hissikuilun pölynsidonta aineella ja hissikuilun "lattian" betoluxilla. Ruiskumaalaus onihan kivaa hommaa. Sitten oon kannellu taas niitä iänikuisia tasoitesäkkejä. Niin ja hionu tasoitettuja seinii ihan hemmetisti...

lauantai 27. helmikuuta 2016

Hiihtoloma alkaa

Viimeiset päivät on raksalla hoidettu. Pientä tasoitehommaa tuomelan koulun auditoriossa ja taistelemista tasotekoneen letkun kanssa...meni kokoajan tukkoon ja tasoitesäkit oli täynnä kovettumia kun joku oli unohtanu pressun niitten päältä ja säkit oli kastunu. Tiia maalaili pannuhuoneessa, ja siellä on oikeesti kuuma. Kävin perjantaina maalaamassa siellä, sekä kannettiin tiian kanssa kauhee määrä tasoitesäkkejä alimpaan kerrokseen.
Lauantai aamuna lähdettiin perheen kanssa kohti Oulua. Yövytään sielä ja sitten ajetaan Leville loppu lomaksi..

tiistai 23. helmikuuta 2016

Toinen viikko ft.Hane ja kaverit

Kaikkea sitä on taas duunailtu. Tasoitehommia..patterin taustojen suoristamista ja niiden maalaamista. Teppo näytti pari niksiä miten tasoitelastoja käytetään. Vessatiloja hioin "kirahvilla" ja tasoitesäkkejä siirsin paikasta a paikkaan b...
Meiän esimies Hane. Siitä miehestä riittäis kerrottavaa. Joku ihmeen kungfu mestari se on, ja tänään sain harjanvarrella lyödä Hanea sääreen.. Latasin ihan täysii ja harja meni tuhannen päreiksi. Mies ei ollu siitä moksiskaan ja sanoi vaan että pitää joka päivä vähän näyttää jotain hienoa. 
Loppuviikko tehdään vielä patterintaustoja ja sitten siirrytään muualle tasoittelemaan.

tiistai 16. helmikuuta 2016

Day 2

Aikainen herätys kylmään aamuun...vähän aikaa meni skrapatessa auton ikkunoita, mut ehin ajoissa töihin. Ensimmäisenä kannoin tasoitesäkkejä 12kpl ulkoota sisälle ja loppu aamupäivä tehtiin tasoiteruiskuun tuttavuutta. Se on ihan kiva vempele loppujen lopuksi. Sitten ruokailun jälkeen tehtiin hienotasoitetta ja alettiin lastoilla tasoittamaan/kittaamaan patterien taustoja...ja siinä menee varmaankin loppuviikko, sillä niin monta taustaa sielä on ja ne pitää vetää vähintään kahteen kertaan. Kiitos ja kuittaus day 2

maanantai 15. helmikuuta 2016

The day number one

Noniin.. Ensimmäinen päivä takana Suomen Tapettimestareilla. Aamulla 7 aikaan Tuomelan koululle, lyhyt perehdytys, kulkulupien tekeminen ja sitten hommiin! Anna ja Tiia erotettiin toisistaan ja laitettiin hiomaan ja maalaamaan patterin putkia. Mut otettiin mukaan alakerran tasoitetyöhön..ja ihan näin vaatimattomasti sanoen pääsin kokeilemaan sellaista mitä muualla suomessa ei ole aiemmin kokeiltu. Alakerrassa oli jotkin seinät vedetty jollain ihmeen kumipinnoitteella. Yritettiin siihen työkaverin kanssa roiskia tasoitetta "tuunatulla" tasoiteruiskulla... ihan hyvältä pinta vielä näytti pois lähtiessä, mutta tulevina päivinä nähdään onko pysynyt seinällä. Me kannettiin Annan ja Tiian kanssa muutama lavallinen maaleja ja tasoitesäkkejä eri kerroksiin ja siinä meni paikat ihan jumiin. Huomenna uusin voimin ja kipein lihaksin takas!

lauantai 6. helmikuuta 2016

Topi

Jeees! Nyt on työssäoppimispaikka varmistunut. Suomen tapettimestarit. Sinne sitten Annan ja Tiian kanssa.

torstai 4. helmikuuta 2016

Työssäoppimispaikka (Topi)

Minulla ei vielä ole työssäoppimispaikkaa, mutta olen kuumeisesti etsinyt uutta topi-paikkaa. Soittelen vielä tänään muutamaan paikkaan ja ilmoittelen jos tärppää!