torstai 24. maaliskuuta 2016

TVT tehtävät

3.2
NETIKETTI

1. Joku ottaa onkin ihmisen kuvan netistä ja käyttää sitä kaupallisessa mainonnassa kyseisen henkilön tietämättä. 
2. Joku esiintyy toisena henkilönä ja käy vaikka eriliasilla deittailusivustoilla väärän tiedon turvin.
3. Joku on ollut juhlimassa ja julkaissut rivon kuvan itsestään nettiin, hän katuu asiaa seuraavana päivänä mutta ei voi sille enään mitään vaikka poistaisikin kuvan omalta tililtään.

4.1
TIEDOSTOMUODOT

A) Tekstidokumentit, DOC, PDF
B) Kuvat, JPEG. Videot, MPEG
C) Laskentataulukot, XML
D) Musiikki, WAV, MP3. Arkistotiedostot, ZIP, RAR

TVT tehtävät

3.1
A) Mun ei ole tarvinnut olla niistä perillä sielä työpaikalla..aika rennosti kaikkintyömiehet sielä noudattaa mitään. Ei jaella asioita niille joille se ei kuulu..sellanen periaate raksalla on.

B) Mulla ei ole ollut sellaisia tilanteita.

C) 
Tässä on kuva jota eivät rajoita mitkään tekijänoikeudet. Seurasin tarkkaan Googlen ohjeita, sekä varmistin sivustolta että kuva on vapaa kaupalliseen käyttöön.

Tässä oheet. ©Google

TVT tehtävät

1.1
A) SÄHKÖPOSTI
Käytän sähköpostiani normaalien sähköpostien, työasiakirjojen, työhakemusten, musiikkiprojektien tai puheiden lähettämiseen.

B) VIESTINTÄ
Viestintävälineistä käytän eniten Whatsappia, koska se on yksinkertaisin, nopein ja ilmainen viestittelysovellus. Sillä pystyy helposti pitämään yhteyttä ystäviin, perheenjäseniin tai sukulaisiin yksilinä tai ryhmissä. Whatsapilla jaan myös lyhyitä äänitiedostoja sekä huomattavan määrän kuvia.
Facebookia, Askia tai Skypeä minulla ei ole. Instagramia käytän silloin tällöin kuvien ja muistojen jakamiseen. Instagram on hyvä sovellus tutustua uusiin ihmisiin.

 C) TEKSTINKÄSITTELY
Word tai Open Office ovat kaikille joissain määrin tuttuja tekstinkäsittelyohjelmia. Itse käytän niitä kouluasioiden, ryöpaikkahakemusten tai puheiden valmistamiseen. Blogit ovat joillekkin tuntemattomia, mutta itse pidän työssäoppimisblogia...johon tämän kirjoitankin. Ja pidän erityisesti tekstinkäsittelyn monipuolisuudesta Blogger sovelluksessa.

D) MUUT
Taulukkolaskentaohjelmat tms. ovat minulle hieman vieraampia. En juurikaan käytä niitä.

perjantai 11. maaliskuuta 2016

Katsaus työmaalle 2.

Täs on kokonaiskuva työmaasta...
Siniset kopit oikeella on työmaakoppeja, sit vaalea iso rakennus on osa koulua ja pressun alla vasemmalla on suurin osa siitä.

torstai 10. maaliskuuta 2016

Eka viikko loman jälkee on aina vaikein

Nyt on muutama päivä loman jälkeen oltu töissä. Käytiin Annan ja Tiian kanssa toisella työmaalla alkuviikosta suojaamassa ikkunoita. Nyt Tuomelan koululla on tullu kokeiltua korkeapaineruiskua.. Sillä mä maalasin yhen hissikuilun pölynsidonta aineella ja hissikuilun "lattian" betoluxilla. Ruiskumaalaus onihan kivaa hommaa. Sitten oon kannellu taas niitä iänikuisia tasoitesäkkejä. Niin ja hionu tasoitettuja seinii ihan hemmetisti...